IDENTITET I SAMTIDSKUNSTEN Ernesto Neto Dosris Salcedo Nicola Costantino Do-Ho Soh Shirin Neshat


Navn: XX XX og XX

Klasse: XX  
lærer: XX
dato: 19 April 2012
Identitet i samtidskunsten
Innholdsfortegnelse
1                    Problemstilling
2                    Innledning
3                    Kunstner referanser
3.1  Ernesto Neto
3.2  Dosris Salcedo
3.3  Nicola Costantino
3.4  Do-Ho Soh
3.5  Shirin Neshat
4                    Argumentasjon/refleksjon
5                    Konklusjon
6                    Kildeliste
7                    Illustrasjoner

  1. Problemstilling
Er det mulig i samtidskunsten i dag å kunne definere en kunstners identitet ut i fra den
Politiske eller kulturelle bakgrunnen?

  1. Innledning
Vi har valgt fem samtidskunstnere fra forskjellige postkolonialistiske land som arbeider med ulike kunstneriske virkemidler. Vi vil drøfte hvordan deres kunstneriske virksomhet avspeiler den reelle kulturelle og politisk kunstners uttrykksform fra sitt land, bakgrunn og oppvekstsvilkår. Vi oppfatter postkolonialismen som et kulturelt arbeid, definert i en analysert teori som oppstår i forlengelsen og i oppløsningen av de imperialistiske koloniserte regimer. Postkolonialismen anvender en tematikk, som knyttes til identitet, rase, etnisitet, maktbruk, hierarkiske strukturer og undertrykkelsesmekanismer i et kulturelt aspekt. Postkolonialismen kan defineres som den kolonialistiske fortid som vi er en del av. Begrepet postkolonialisme defineres blant annet ut ifra flere fag-grener og har i seg analytiske og sosialvitenskapelige begreper. Det kan defineres som en reaksjon på arven fra kolonialismen, og målet er gjennomgående idealistisk Sitat fra boka «ny norsk kunst 1990»: «å bekjempe dens rester og åpne større rom for undertrykte eller marginaliserte stemmer.» [1] I Norge er det postkolonialistiske og flerkulturelle mindre tydelig enn i de gamle kolonimaktene. Dette kan blant annet være fordi innvandring og flerkulturalisme ikke har like stor tilstedeværelse i det norske samfunn.

3.1       Ernesto Neto
Fra Rio de Janeiro, Brasil. Født samme år som det Brasilianske militærregime ble innført i
1964. Regime sensurerte alle medier, og torturerte og forviste dissidenter. Men utover det er det vanskelig å finne noe familiære eller egen politisk historie tilknyttet til hans verk. En av hans viktigste uttrykksformer er den taktile og sensuelle installasjonen, med amorfe former i organisk elastisk tubestrikk, fylt med isopor.[i] De organiske formene i hans verk er knyttet til observasjoner av kroppen som en representasjon av vårt indre landskap og gir inntrykk av både skjørhet og sensualitet. I motsetning til kunstgallerienes strenge regler om ikkeberøring, gjør Neto det motsatte og oppfordrer betraktere til å ta på og gå inn i kunsten hans. Dette åpner øynene og sinnet og gir oss nye perspektiver. Når vi opplever Netos kunstutrykk ser vi en protest mot den harde politiske realiteten i hans hjemland, som han han viser på en taktil, sensuell, følsom og myke måte. Det er alltid en ”membran” mellom ett og annet. Hans verk handler om denne grensen mellom den ene siden og den andre. Høsten 2010, var X X  på Netos utstilling på Astrup Fearnley Museet. Det første som møtte henne var lukten av kanel, ingefær og nellik som ga luktesansen et realt kikk. Nysgjerrig går hun inn i lokalet og får pirret synssansen ved flotte farger og former som henger fra tak og ned til gulv. Det oppleves at mangfoldet, fargene og luktene fra det Brasilianske samfunnet har vært en stor inspirasjon for Neto. Vi tenker at denne sjangeroverskridende tilnærmingen kan virke provoserende og fremmed på det europeiske kulturmiljøet. Han har hentet inspirasjoner fra Lygia Clark som underviste i kunst, og som utforsket ideen om sanseinntrykk innen kunsten. Sammen med Lygia Pape dannet de kunstbevegelsen «Neo-Concretist art». De mente kunsten skulle være subjektiv og organisk. Med i denne bevegelsen var også Helio Oticia som laget små boksformede interaktive skulpturer som ble kalt Bólides (ildkuler). De skulle flyttes på og bli utforsket. Når vi opplever Netos kunstutrykk ser vi en protest mot den harde politiske realiteten i hans hjemland, som han han viser på en taktil, sensuell, følsom og myke måte.

3.2       Doris Salcedo
Doris Salcedos født 1958 i Bogotà, Colombia. Hun arbeider med politisk og mental arkeologi som sitt kunstuttrykk.  Hun bruker som utgangspunkt materialer fra sitt eget land, ladet med betydning og preget av akkumulering over mange år. Salcedo tar ofte spesifikke historiske hendelser som sitt utgangspunkt, formidler byrder og konflikter med presise og økonomiske midler. Hennes arbeider er dypt påvirket av den uavklarte politiske situasjonen i Colombia. Hennes kunst tar ofte form av omstrukturering av deler av møbler fra det private hjem.  Når vi ser hennes installasjoner gjenkjennes den voldsomme aggressivitet. I sin kunst ved å tilføre død materiale objekter fra det som var levende organismer. Vi opplever at Salcedo arbeider grundig og eksplisitt med sin kunst, og med dette gir Salcedo en stemme til folket som ikke blir hørt i den sosiale periferien.  Hennes arbeid er basert gjennom folkets livserfaring, som ikke hører til i nåtiden, men hører til i fortiden, en historie som sjelden vil komme fram i mediene. I Colombia er ikke massakre et tema som samfunnet har vært opptatt av. Hennes smerte blir råmaterialet til hennes skulpturer. Det hun ønsker er å gjenskape disse historiske situasjonene i nåtiden – Hvor hun fremviser mennesker i bl.a kidnappingssituasjoner, for at vi i fremtiden ikke skal glemme fortiden, men alltid forblir i den kollektive hukommelsen. Salcedo viser de grufulle fakta som underbygger hverdagen i det colombianske samfunnet, og i stede trøster folkets i deres redsler. Salcedos problemstilling avslører de politiske samfunns identiteter i de latinamerikanske landene. Hennes kunstverk viser til den stadig pågående krigen som hun selv er vitne til og formidler i sin samtidskunst. X X var på utstillingen i Samtidskunstmuseet i Bogota Colombia sommeren 2011. Salcedos verk uttrykker i seg selv ensomheten og forlattheten som for Ileana ble ett mentalt knyttneveslag i forhold til hennes egen bakgrunn og kultur. Den installasjon vi refererer til er "Memory Sculpture" som er et tilsynelatende dagligdags bord. Når det sees på nært fanges betrakterens fantasi i en uventet, visuelle og materielle nærhet Et tilsynelatende hverdagslige møbel, laget av to ødelagte bord satt sammen og dekket med et hvitaktig slør av stoff, antagelig den opprinnelige tunika. Ved enda nærmere ettersyn, er det hundrevis av små menneskelige hår som er tråden som fester tunikaen til bordet. Bordet får ett metaforisk nærvær som kroppen ikke kan nå.[ii]

3.3       Nicola Costantino
Nicola Costantino er født i 1964 i Argentina. Hennes arbeider viser tydelig de moderne
samfunnsproblemer. Hun er en kvinne som er i en konstant kamp mellom sin egen selvtillit og sitt eget «alter-ego». Hun prøver å bekjempe vår tids individualistiske ensomhet, hvor individet lar seg stenge inn i sin selvvalgte boble.  Vi lever i en verden hvor skjønnheten selv, er sin egen største rival. Denne fashion-aktige skjønnhet er egentlig kannibalisme på det grusomste, hvor vår identitet blir spist opp av vårt eget evige behov for en gjenfødelse til skjønnhet.[iii] Costantinos kunst, er en observasjon av det ensomme samfunnet, der det å være autentisk er i ferd med å glemmes. Samfunnets maktbegjær skaper ondskap og misunnelse ved å frarøve oss menneskets autentiske individualisme.  På denne måten prøver Costantino å vise til «det andre», ved at hun bruker sin egen fysiske kropp for å synliggjøre en imaginær idealisering.  Med denne idealiseringen skaper hun denne «ene» som for betrakteren er en ukjent faktor. Costantino setter parallelle spørsmålstegn ved begrepene identitet og samfunn. Der vi har glemt «den andre i oss», den vi egentlig er. Videre viser Costantino oss som betraktere, hvordan vi kan bli tvunget inn i en ny identitet, ved at vi selv konstruerer ulike roller som er påvirket av samfunnet rundt oss.  Costantino fortsetter med å tydeliggjøre de forhold som vi selv har til vår kropp, vårt kjønn og vår seksuelle legning. Ved å bruke vår egen kropp kanaliseres denne erfaringen. Kroppen utsettes for en metafor for en indre tilstand, påvirket av de sosiale media som TV, reklame og informasjonsteknologi.

3.4       Do Ho Suh
Do Ho Suh er født i Seoul i Korea i 1962. Korea er et autoritært og statsstyrt land. Landet
fikk på 60 og 70 tallet en rekordartet økonomisk vekst når byen ble gjenoppbygget. Denne
samfunnsutviklingen kommer til å gjøre seg tydelig i Suhs kunst. Suhs far er en av Koreas
mest innflytelsesrike kunstnere og Do Ho Suh sier selv at mye av sin kunstneriske inspirasjon kommer fra faren. I likhet med de andre kunstnerne i denne rapporten, er det synliggjøring av migrasjon som er ett av hans stadig tilbakevendende temaer. I dette ligger det et oppgjør med den marxist-leninistiske doktrine, som innebærer en fatal undertrykking av enkeltindividet, uten at det tas hensyn til den enkeltes integritet. Dette ser vi også i det politiske styresettet i Colombia. I fullstørrelsesinstallasjonen «Uni-form 1977»[iv] tydeliggjør Suh den politiske tematikken med en installasjon av en militærtropp satt sammen figurativt av uniformer. Dette gjør han uten at troppens figurer inneholder noe annet eller er noe annet enn et tomt skall.  Vi observerer en utvikling hvor Shu nå i ett av sine kunstuttrykk forminsker sine figurer, som alle er genuint laget nærmest ned til mikroskopiske størrelse. Her transformerer Shu disse enkeltfigurene og setter dem sammen til en ny selvstendig installasjon. Når vi går inn i Shus installasjoner havner vi ufrivillig i en påtrengende rolle og dermed blir vi en del av hans kunstverk. I etterfølgende periode kommer det installasjoner av en helt annen type[v]. Shu skaper nå «rom» av flortynt nesten gjennomsiktig stoff, her trosser han alle våre konvensjonelle forestillinger om størrelsesorden og stedsspesifikasjon. Shu fører oss inn i spørsmålene om okkupasjon og beboelse i det offentlige rom. Alt som vi tar for gitt for å kunne bebo en leilighet finnes der. Ved å la oss oppleve denne fysisk ubrukelige leiligheten og andre av samme type installasjoner fratar
Shu oss vår individualitet, kollektivitet, og anonymitet. I sin kunst problematiserer Shu vår samtid og identitet.


3.5       Shirin Neshat
Shirin Neshat ble født 26 mars 1957 i Qazvin , Iran. Qazin har gjennom historien vært Persias viktigste kulturelle sentrum. Da den Iranske revolusjon brøt løs i januar 1978 ble landets økonomi lammet. I februar 1978 kom Ayatollah Khomeini tilbake fra eksil i Teheran. Shirin Neshats far flyktet etter maktovertagelsen til vesten sammen med døtrene.  Faren var preget av den vestlige feministiske tenkningen, og døtrene skulle opplæres til å bli selvstendige individer. Dette står i kontrast og motsetning til det regime som familien kom fra, hvor enkeltmennesket ble til en kollektive brikker i et spill, og nærmest avpersonifiserte gjenstander. Neshat flyttet til New York og reiste i 1990 for første gang tilbake til Iran. I et intervju med Frances Richard oppsumerer Neshat opplevelsen:

"It was probably one of the most shoking experiences that I have ever had. The
difference between what I had remembered from the Iranian culture and what I was
witnessing was enormous. The change was both frightening and exciting; I had never been in a country that was so ideologically based. Most noticeable, of course, was the change in people's physical appearance and public behavior"[2]

Neshat aksepterer ikke stereotype fremstillinger av islam, hennes kunstneriske mål er ikke
eksplisitt polemisk.  Hennes arbeider viser de komplekse intellektuelle og religiøse krefter
som former identiteten til muslimske kvinner over hele verden. Ved hjelp av persisk poesi og kalligrafi undersøker hun begreper som menneskets degradering til martyr, tvinges til eksil og spørsmålene om identitet og femininitet. Neshat understreker ofte tematikken i film, ved å vise to eller flere koordinerte filmer samtidig. Hun oppnår dermed å skape sterke visuelle motiv i kontraster som lys og mørke, svart og hvit, maskulinitet og feminitet. I 2009 regisserer hun spillefilmen «Women Without Men».[3]
Filmen omhandler fire kvinner som kjemper for en kollektiv frihet fra politisk, seksuell, og generell undertrykkelse, og setter med det spørsmål ved kjønnsrolleidentitet i det

undertrykkende mannsdominerte samfunn. Filmen setter ett sterk spørsmålstegn ved om døden er den eneste frigjøringen. Neshat har også gjort mer tradisjonelle narrative kortfilmer.[vi] Som polemiske kunstner er Shirin Neshat et tabu i de teokratisk styrte arabiske land. Desto viktigere er Shirin Neshats synliggjøring og frigjøring av selve kvinnen innenfor hijaben, en inspirasjon for mange arabiske kvinner.

[Del Fjernet
.[4]]

4          Argumentasjon/refleksjon
Med dagens globalisering, har det blitt lettere å forholde seg til andre kulturer. Vi
opplever at det er store forskjeller og det finnes mange interessante uttrykksformer å formidle dette på, når det gjelder de politiske systemene, individualiteten, kollektivitet og
anonymiteten. Det er det manglende menneskeverd, uttrykt i bl.a. kjønnshierarki og protester mot det bestående som våre kunstnere sammen gir en syntese av i sitt budskap.
Ut fra disse forskjellene som vi ser her; kan vi oppleve å se likhetstrekk mellom verkene og tankegangen til kunstnere fra forskjellige kontinenter og i forskjellige politiske tidsrom. For å komme dit har vi sett på hva hver kunstner er opptatt av, og hvilke identiteter de har. Samtidig har vi prøvd å finne «det andre», altså det bortgjemte, det vi er lite bevisst på. Det er vår påstand at med en økende migrasjon, så vil vi kunne se at kunstnere som migrer og bosetter  seg i andre land, tar med seg sin egen kulturelle bakgrunner til sitt nye samfunn. Dette på samme måte som vi rapporterer våre utvalgte kunstnere, som igjen utrykker sine egne nasjonale, politiske og kulturelle samtidshistorier. Problemet kan bunne i at migrasjonen ennå ikke er tydeliggjort nok. Men at dette åpner seg mer når kunstnerne rotfester seg i sitt nye samfunn.  Dette sett i lyset av sin egen historiske bakgrunn. Vi opplever at kunstnerne Do-Ho Suh og Doris Salcedo definerer i sin kunst den fysiske forvandlingen. Forskjellen er at Suh bruker sin egen mikrokunst, og setter denne sammen til makrokunst, Doris Salcedo tar i bruk «readymade» (Objet trouvé) objekter som settes inn i en ny sammenheng med en ny betydning på samme måte som dadaistene gjorde. I tillegg kan vi si at her er det en sammenheng med den postmodernistiske tankegangen begrunnet i en kulturellhistorisk praksis. Vi har diskutert om Do-Ho Suh rom kan defineres som en form for todimensjonalitet når den går over til å bli en tredimensjonalitet i hans installasjoner. Disse er laget i flortynt gjennomsiktig stoff, i motsetning til Doris kunst, hvor hun fjerner objekter fra det fysiske rom og setter det inn i andre og ofte uvante sammenhenger. Vi kan se en sammenheng mellom Costatinos bruk av materialer fra sin egen fysiske kropp, i motsetning til Doris som bruker hår fra de mennesker som har blitt offeret på regimenes altere. Do-Ho Suh lager det vi ville kunne definere som ubrukelige, klaustrofobiske og marerittaktige fire dimensjonale rom. Altså materialiserer han «tiden» til det fysiske. Do-Ho Sus kunst er fysisk utilgjengelig, mens Neto er det motsatte hvor han åpner alle våre sanser og inviterer oss inn i sin sensuelle varme.

5          Konklusjon
Ut i fra vår problemstilling konkluderer vi med at det er systemkritikk, som er fellestrekket, gjeldende for våre kunstnere. Sammenlignet med postmodernismens eksistensielle spørsmål gir systemkritikken en følelse av utrygghet, dessillusjon og meningsløshet. Vi påstår at det er mulig å definere den enkelte prosjekterte kunstners identitet, og at den enkelte kunstner er en del av pluralismen som formidler eller, blir en bufferrolle mellom individet og kunsten. Det er «Jeget» som er deres egen identitet, som synlig står i fokus hos den enkelte kunstnerens formidling.

6          LITTERATUR-, SITAT- OG KILDEHENVISNING

Referanse til bøker

·         Clark, Lygia (1997). Lygia Clark, 1.utgave. Barcelona: Fundacio Antonio Tapies,        s. 13-362
·         Costantino, Nicola. Fabian Lebenglik og Paulo Herkenhoff (2001). Nicola Costantino, Museo Costagnino s. 1-71
·         Neshat, Shirin (1999). Shirin Neshat, 1.utgave. Høvikodden: Hennie Onstad kunstsenter. s. 36-52
·         Neshat, Shirin (2000). Shirin Neshat. Wien: Serpentine Gallery. s. 1-94
·         Neshat, Shirin (2002). Shirin Nsehat. Aarhus: Kunstmuseum. s. 6-97
·         Neshat, Shirin. Tamalyn Miller og Emily Ligniti (2005). Shirin Neshat: 2002-2005
Milano: Charta. s. 1- 87
·         Neshat, Shirin (1980). Women of Allah: photographies, films, videos. Paris: Paris Audiovisuel. s. 1-55
·         Neto, Ernesto (2010). Ernesto Neto: the edges of the world. London: Hayward Gallery. s. 6-155
·         Princenthal, Nancy. Carlos Basualdo og Andreas Huyssen (2000). Doris Salcedo. London: Phaidon. s. 1-159
·         Psycho building (2008). Psycho building: artists take on architecture. London: Hayward Publ. s.8-184
·         Ravenal, John B og Laura Cottingham (2002). Outer& inner space: Pipilotti Rist, Shirin Neshat, Jane& Louise Wilson, and the history of video art. Richmond: Virgina Museum of Fine Arts. s. 4-98
·         Starkman, Christine. Lynn Zelevansky og Joan Klee (2009). Your bright future: 12 contemporary artists from Korea. New Haven: Yale University Press. s. 50-61
·         Ustvedt, Øystein (2011). Ny Norsk kunst etter 1900, 2 opplag. Fagbokforlaget. s. 183-190
·         Terraroli, Valerio (red.). (2009). The art of the 20th Century: 2000 and Beyond: Contemporary Tendencies. Milano: Skira Editore S.p.A. s. 81-97
Tv-, film- og internett-referanser
·         Bhar, Oda. “Ikke rør. Stup! ( Ernesto Neto)”. Bharfot.wordpress.com. http://bharfot.wordpress.com/2010/10/24/ikke-r%C3%B8r-stup-ernesto-neto/ 
( 24.10.2010, hentet 6.4.2012)
·         Clark, Lygia. “The world of Lygia Clark”. lygiaclark.org. http://www.lygiaclark.org.br/biografiaING.asp ( ukjent årstall, hentet 14.2.2012)
·         Costantino, Nicola. “ Savon de corps” You Tube. http://www.youtube.com/watch?v=SY-ia2E-tDg  (17.1.2011, hentet 17.2.2012)
·         Costantino, Nicola.” Trailer”. You Tube. http://www.youtube.com/watch?v=qHciF3AZoS8&feature=related (22.6.2010, hentet 22.2.2012)
·         Cumming, Laura. ” Lygia Pape: Magnetized Space-review”. The Guardian. http://www.guardian.co.uk/artanddesign/2011/dec/11/lygia-pape-serpentine-review-cumming  (11.12.2011, hentet 13.4.2012)
( hentet 17.2.2012)
·         Neshat, Shirin. “Turbulent by Shirin Neshat ”. You Tube. http://www.youtube.com/watch?v=VCAssCuOGls  (5. 7. 2009, hentet 11.4.2012)
·         Neshat, Shirin og Shoja Azari. ”Women without men”. GmbH. DVD-video.96 min. (2009).
·         Shu, Do-Ho.”About Do-Ho Shu”. Art 21. http://www.pbs.org/art21/artists/do-ho-suh  (2003, hentet 20.2.2012)
·         Shu, Do-Ho. You Tube. http://www.youtube.com/watch?v=lXgg2ACBF2o&feature=related ( 3.8.2011, hentet 26. 2. 2012)
·         Shu, Do-Ho. “Fallen star”. Stuart Collection. http://stuartcollection.ucsd.edu/artists/suh.shtml  (2011,hentet 20.2.2012)
·         Shu, Do-Ho. http://www.lehmannmaupin.com/#/artists/do-ho-suh/ (ukjent dato, hentet 11.04.2012)
·         Åmås, Knut Olav.” Slitsom dame i dress og slips”. Aftenposten. http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/Slitsom-dame-i-dress-og-slips-6804217.html#.T43IeNlaeLx   ( 13.4.2012 hentet14.4.2012)



[1] Ustvedt, Øystein (2011). Ny Norsk kunst etter 1900. s. 183

[2] http://www.iranian.com/Arts/2000/September/Neshat/index.html( hentet 17.2.2012)
[3] Shahrnush Parsipur har skrevet novellen  «Women Without Men» som Shirin Neshat regisserte med sin kontrastfylte vakre filming.
[4] Fjernet



7          Illustrasjon

















[i]







[ii] 
















 [iv]



[v] 






[vi] 

Kommentarer

Populære innlegg